OpmerkelijkVrije tijd

Poleposition. Klimmen, klemmen en zwaaien als workout.

Dus je wilt ’s zomers dolgraag met een killerbody over de boulevards van veel te foute feestbestemmingen paraderen, maar je hebt stiekem geen zin om een paar uur per week in de sportschool te vertoeven? Begrijpelijk. Maar ja, zo’n platte buik en superconditie komen je niet aanwaaien natuurlijk. Een leuk alternatief is polefitness. Jij hebt namelijk niet het idee dat je enorm intensief aan het werk bent, maar toch ga je de volgende twee dagen kreunend door het leven. Tijd voor de mannen om bij Dansstudio Linda uit te vinden wat deze sport nou precies inhoudt.

Zondagmiddag, ja zondagmiddag, om half 1 staat de klas van Linda klaar voor een masterclass polefitness. Oh ja, het woord paaldansen gebruiken is vloeken in de kerk. Volgens Linda gaat het bij polefitness helemaal om het opbouwen van een goed technisch inzicht, spierkracht en natuurlijke conditie. Paaldansen heeft heel andere einddoelen. Die masterclass hadden we de avond ervoor al gehad. Neemt niet weg dat je een deel van de geleerde choreografie kunt showen in een kroeg met een paal. Vette win-win dus!

Eerst nog even zonder paal
Omdat we man zijn worden we even vreemd aangekeken – er zijn alleen dames -, maar het ijs is gelukkig snel gebroken. Tijd voor de warming up! Eigenlijk een beetje dansen, maar dan zonder paal. We merken dat de groep elkaar al wat langer kent en weet wat er gaat komen. Ietwat onnozel kijkend ronden we de opwarmcyclus af. Blij dat fotograaf Tini hier nog niet met haar camera klikte.

Voor paal staan
Eindelijk is daar het moment suprême: we mogen in de paal klimmen. Op tv ziet het er altijd super easy uit. Nou, daar kunnen we meteen heel duidelijk in zijn: deze sport gaat gepaard met pijn. Zo. Bij de oefeningen waarbij er aan de paal gehangen wordt, bijvoorbeeld een zwaai naar beneden zoals de Chair, valt dit nog mee. Dit komt omdat je vooral je handen gebruikt om grip te krijgen. Bij de uitvoeringen waarbij je aan de paal geklemd moet blijven hangen, is dit anders. Hierbij komt de druk op de huid te staan en dat ga je heel hard merken. We beginnen dus gelukkig met een aantal zwaai-oefeningen. De Chair, Flamingo en uiteraard de Firewoman volgen elkaar in rap tempo op.

Kruisigen
Alsof het complete ritueel nog niet onchristelijk genoeg was, gaan we na de draaioefeningen verder met de stationaire kunsten. Te beginnen met de crucifix. Op zondag. Jawel. Het is trouwens ook bijna even pijnlijk als het klinkt, maar dan niet op de plekken waar je het verwacht. Even voor de duidelijkheid; bij deze oefening word je niet echt gekruisigd, maar is het de bedoeling dat je met gespreide, losse armen in de paal kunt blijven hangen. Been om de paal, druk zetten en grip houden met de knie en enkel van je voorkeursbeen, andere been er gezellig omheen vouwen en vervolgens jezelf ophijsen en hopen (of een beetje bidden) dat je blijft hangen. En wat denk je? Wonder boven wonder lukt het ons beiden en ook nog eens na bijna de eerste keer proberen. Met Titanicachtige gevoelens hangen we erbij. De dames giechelen om onze pijnkreten.

Note to men
Bij de stationaire houding genaamd Take 5 benen, zit je als het ware op de paal. Ziet er leuk uit en vanaf hier kun je verder gaan in houdingen die je doen afvragen of het menselijk lichaam daar geschikt voor is. Onderzoek wijst uit dat deze houding waarschijnlijk gemakkelijker uit te voeren is door vrouwen dan door mannen. Dat heeft met de anatomie te maken, om het maar even zo te zeggen. Wel handig om te weten voordat je als man gaat aanmelden voor de lessen polefitness. Tja, ballen… Eh, balen.

Tijd voor een break
En nee, hiermee bedoelt men in polefitnessland geen pauze. Ook al klonk dat voor ons newbies natuurlijk als muziek in de oren. Het gaat om de Vertical Break. Level up, dus. Of wij even naast de paal komen staan, deze vast willen grijpen en met de benen omhoog willen blijven hangen. “Ja tuurlijk!” Wij durven al geen nee meer te zeggen… Overigens lukt zélfs deze oefening.

Maar hoe zit dat als je een kater hebt?
Goed punt! Hebben wij meegenomen in dit experiment. Alles voor de wetenschap natuurlijk. Ook met een restje feestvreugde van de avond ervoor in je bloedbaan, is polefitness nog te doen. Het kan wel zijn dat de coördinatie niet helemaal je van het is en dat je niet helemaal meer weet wat je doet als je op de kop in een van de palen hangt. Voor je het weet, heb je een doemscenario in je hoofd en ben je al aan het calculeren hoeveel bloed je verliest op weg naar het MCL. Het is maar goed dat de begeleiding top is. Zelfs leerlingen onderling helpen elkaar.

Eeeeeen rust
Gelukkig is er dan het laatste onderdeel. We zijn nog even in paniek, want de rest deed al zo zeer. We worden uit ons lijden verlost, het is de cooling down. Lekker even rekken en strekken op een ontspannend muziekje. Ook wel goed tegen de spierpijn, hoop je.. Dat was ‘m dan, de paalslingerles. De aanwezige dames glimlachen naar ons met een mix van ontzag en medelijden.

Terwijl wij nog even met instructrice Linda napraten worden de palen losgeschroefd. We schrikken ons rot. DIE DINGEN ZITTEN DUS GEWOON LOS! We zagen ons beiden al met paal en al naar beneden suizen. Dat viel gelukkig mee. “Ze komen alleen los met deze tang, hoor.” Wordt er nog gezegd. Een hele geruststelling. Zeker eens proberen, dat polefitness. Word je lenig van.

Door: Bram Adriaansz & Niels Remigius
Foto’s: Tini Groen

Show More

Related Articles

Geef een reactie

Check dit ook
Close
Back to top button
Close
Close