Column

Column: Verliefd op ’n Facebook-account

Mijn leven is perfect. Ik reis van het Vrijheidsbeeld naar de Eiffeltoren, ben een graag geziene gast op wilde feestjes, heb een jaloersmakende baan en ik hoef nooit te poepen. Althans, dat zou je kunnen denken als je mijn Facebook en Twitter bekijkt.

Maar nee, zelfs ik moet soms een flinke nummer 2 doen (zeg gerust nummer 3). En schrik niet: al je Facebookvrienden sturen zo nu en dan de spreekwoordelijke chocoladeletter terug naar Spanje. Maar dat vertellen we niet eerlijk, want iedereen – en jij dus ook – is geneigd om zichzelf beter voor te doen dan wij daadwerkelijk zijn. Je hoeft het niet te ontkennen, psychologen hebben het in de eighties al uitvoerig onderzocht. En direct ook maar een hippe Amerikaanse naam gegeven: self-presentation bias. Bij mijzelf uit dit fascinerende psychologische verschijnsel zich in het feit dat ik ’s ochtends vroeg mijn telefoon eerder pak dan mijn vriendin.

Waarom willen wij onszelf graag zo goed voordoen? Om respect, hulp, vriendschap of liefde te krijgen. Maar krijg je dat door aartslelijke foto’s te un-taggen? Door knappere vriendinnen van een foto af te knippen? Wil je dat mensen verliefd worden op je Facebook-account?

Blijkbaar willen we dat. Wij willen knap zijn, populair, grappig, sexy. Niet uitgelachen worden. Want stel je eens voor dat mensen de slappe lach krijgen van je lelijke profielfoto? Of omdat niemand je virtueel feliciteert op je verjaardag? Of omdat je Candy Crush Saga speelt? (In het laatste geval is het overigens terecht dat je wordt uitgelachen.)

Uitgelachte, maak je geen zorgen. Het is onderzocht dat de uitlachers jou dissen om hun eigen ego te boosten. Dus wanneer iemand jouw cameltoe uitlacht, dan zegt dat meer over de lacher dan over de belachte. Dat noemen mensen die ervoor gestudeerd hebben ‘downward social comparison’. Dus, lezers bij wie de dijen kletsten bij de uitlach-rondes van Idols, jullie zijn eigenlijk dood- en doodonzeker!

‘Ik’ past vandaag de dag tussen het rijtje merken Unox, HEMA, Mercedes en Coca Cola. We zijn een merk en door Facebook en Twitter zijn wij onze eigen marketeers. Om te voorkomen dat de wereld van plastic wordt, roep ik iedereen op: wees weer authentiek. Post die foto waarop het lijkt alsof je neus onder de bus is gekomen. Of waar je Wibra-tanga boven je te skinny jeans uitkomt. En als je echt jezelf wilt zijn: tweet dan eens een foto van je poep. #leeuwardenstudentenkrant

Door Friso Visser

Tags
Show More

Related Articles

Geef een reactie

Close