Studentenleven

Terror huisbazen

Je huisbaas komt geregeld je kamer binnen zonder toestemming en vertikt het om iets te doen aan de mankementen waar je al ruim een jaar over loopt te klagen. Ondertussen houd jij je wel netjes aan de regels en betaal je elke maand braaf de huur van je te dure kamer. Herkenbaar? Het is een veel voorkomende situatie onder studenten. Zo ook in ons geliefde studentenstadje Leeuwarden.

We spraken met Benjamin, oprichter van de ‘Leeuwarden Housing Market’ groep op Facebook. Een groep met als voornaamste doel het aanbieden van een plek waar je terecht kunt als je op zoek bent naar een kamer in Leeuwarden, zonder dat hier een financieel of commercieel belang aan vastzit. Doordat Benjamin regelmatig klachten binnenkreeg over huisbazen besloot hij ze te publiceren in de groep.

‘’Ik hoorde zoveel klachten over verhuurders om me heen dat ik er wel iets mee moest doen. Verhuurders hebben als het ware een machtspositie als het gaat om het verhuren van kamers. Er is veel vraag en vaak minder aanbod. Hierdoor kunnen ze over de rug van studenten op slinkse wijze veel geld verdienen. Zo worden er vaak bemiddelingskosten gevraagd terwijl er vanuit de verhuurder helemaal niks bemiddeld is. Als jij je kamer vindt via een vriend(in), waarom zou je dan nog bemiddelingskosten moeten betalen?”

Een ander voorbeeld van snel geld verdienen is het niet terugbetalen van de borg. Vaak zijn internationale studenten hier de dupe van.

‘’Verhuurders weten dat deze studenten vlak na de oplevering van hun kamer terug naar huis gaan. Ze komen dan met een lullig smoesje aanzetten en betalen geen cent van de borg terug. Wat moet je dan als student? Er zit vaak niets anders op dan het te laten zitten.’’

Naast de klachten over bemiddelingskosten en het niet terugkrijgen van de borg zijn er tal van klachten die gaan over reparaties die maar niet worden gefikst. Dit varieert van haperend internet tot aan hardnekkige lekkage.

Jeanine: ‘’In mijn vorige huis was alles schots en scheef. Het was er erg tochtig, we hadden last van lekkage en het was er totaal niet veilig. Met een bevriende architect zijn we eens het hele huis gaan checken. We kwamen uiteindelijk op zo’n dertig punten die niet in orde waren, ook punten die te maken hadden met de nooduitgangen en brandveiligheid. De lijst hebben we opgestuurd naar de verhuurder en pas na een half jaar hoorden we iets. Ze zijn vervolgens in de zomer, toen wij weg waren, het huis zogenaamd helemaal gaan verbouwen. Toen we terugkwamen, hadden ze alleen maar rookmelders geplaatst.’’

Een andere veelgehoorde klacht gaat over huisbazen die geregeld, zonder toestemming, een kijkje nemen in de kamer van de huurder.

Stephanie: ‘’Toen ik nog in Leeuwarden woonde, had ik een huisbaas die geregeld mijn kamer zonder aankondiging binnenkwam. Zo stond hij, vlak nadat ik had aangegeven dat ik ging verhuizen, op een ochtend opeens in mijn kamer terwijl ik nog lag te slapen. Hij had alvast potentiële nieuwe huurders meegenomen om ze mijn kamer te laten zien.’’

Een partij die vaak terugkomt als we studenten vragen naar hun ervaringen is Holland Housing. Ook Gerard heeft problemen gehad met deze partij: ‘’Via Holland Housing huurde ik een kamer in een pand waar echt alles mis mee was. Toen ik er net in kwam wonen, was er vrijwel nog niets in orde: de douches deden het niet, de wc’s waren nog niet klaar en ook aan de brandveiligheid was totaal niet gedacht. Midden in de zomer was het zelfs zo erg dat een bepaald gedeelte van het pand onder water stond en er legionella in het water zat. Naast deze klachten had ik ook last van schimmel: er was eigenlijk altijd wel iets aan de hand. Natuurlijk heb ik geklaagd bij Holland Housing, maar het kwam slechts zelden voor dat iemand er iets aan kwam doen. En als er iemand langskwam, was het vaak een beunhaas, zo’n mannetje dat je ‘via via’ kent. Toen ik besloot minder huur te gaan betalen wegens nalatigheid kwamen ze elke ochtend bij me aan de deur. Het ging zelfs zo ver dat ze zonder toestemming mijn kamer zijn binnengestormd. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar mijn ouderlijk huis, ik voelde me er niet meer veilig.’’

Natuurlijk vroegen we ook Holland Housing om een reactie. We spraken met Joost de Jong, eigenaar van Holland Housing.

‘’Als organisatie verhuren wij enorm veel kamers in Leeuwarden. Over het algemeen houden we het gros tevreden, maar er is natuurlijk altijd wel iemand die een klacht heeft of niet tevreden is. Als het gaat om de klachten rondom de borg: die betaalt de verhuurder aan de eigenaar van het pand. Daar hebben wij verder niks mee te maken. Dit geldt ook voor de reparaties. Holland Housing is slechts een doorgeefluik: we geven de klachten door aan de eigenaar, deze is vervolgens verantwoordelijk voor de oplossing. Als klachten niet meteen worden opgelost en de klacht blijft bij ons binnen komen, dan bespreken we het met de eigenaar en proberen we een oplossing te vinden. Tuurlijk zijn er altijd klachten, maar we doen ons best en gelukkig zien we dat het steeds beter gaat.’’

Zit je zelf in een zinkend schuitje met je huisbaas en is hij niet bepaald bereid om dit op te lossen? Je kunt met al je klachten en vragen terecht bij onder andere Leeuwarden Studiestad, Huurteam Leeuwarden of bij de Nationale Huurcommissie. 

Door: Janneke Vonk

 

 

 

Show More

Related Articles

Geef een reactie

Back to top button
Close
Close