De schijnwerelden die ‘Onderwijs’ en ‘the Voice of Holland’ heten.
Johan Koster, theater-producent, artist-manager en technisch-producent en verantwoordelijk voor het boeken van artiesten vvan allerhandefestivals in Noord-Nederland. Daarnaast compagnon-aandeelhouder van het enige Friese theaterimpresariaat: Proacts.
“In de afgelopen tien jaar heb ik met enige argwaan de verbreding van het onderwijspakket gevolgd, mijn wantrouwen hierin werd in 2011 eindelijk erkend door ex-minister van Onderwijs; Bijsterveldt. Ze meldde dat onderwijsinstellingen moeten stoppen met het zelf een overkilll aan opleidingen de onderwijsmarkt in te drukken, en terecht. Ik denk dat marktwerking in het onderwijs meer nadelen dan voordelen kent. Je zet tenslotte ook niet 10000 raketgeleerden volleerd op straat, terwijl er maar ruimte is voor tien, het gekke is echter dat dit nu wel gebeurt. Ik ben ondernemer en er zijn in de afgelopen tien jaar tal van opleidingen gestart in ons marktsegment: Theater, Pop, Media, Leisure management, etc. Op geen enkel moment zijn wij bij het opstarten van deze opleidingen betrokken noch als klankbord gebruikt. Niemand heeft ooit eens gepeild of er wel genoeg ruimte is in de arbeidsmarkt voor al deze jonge afgestudeerden. En daar kan ik kort over zijn: die ruimte is er niet.
Het morele aspect achter het kunstmatig in stand houden van een schijnwereld, is iets wat me echt bezighoudt en vandaar de vergelijking met the Voice of Holland. Tijdens the Voice of Holland heb je namelijk ook te maken met jonge mensen die iets heel graag willen, tijdens het gehele proces wordt de indruk gewekt alsof er kansen liggen op een carrière. Neem bijvoorbeeld Iris Kroes, ze kwam door de eerste rondes heen, toen naar de live-shows. Ze wordt door iedereen herkend op straat, ze wint de finale en staat daarna voor 36 maanden onder contract bij Talpa, die alle gemaakte kosten terug wil verdienen via hun finalisten. Tijdens evenementen komt Iris Kroes in een iets te dikke Mercedes, met een net iets te Amsterdams sprekende chauffeur die het heeft over ‘MÈÈIN ARTIESJT’, alwaar ze een half uur met een ‘tape’ covers mag zingen, geflankeerd door twee slechte danseressen. Drie jaar lang gegijzeld door een schijnwereld, die suggereert dat er kansen liggen op een carrière. Nu denk ik dat er best veel studenten zijn die kunnen inschatten hoe groot hun kansen zijn en in welke mate de opleiding hier al dan niet voor verantwoordelijk is. Maar heel veel studenten kunnen dat ook niet, willen iets heel graag en kabbelen via vele werkgroepjes naar het vierde jaar en schrikken zich vervolgens een hoedje over waar ze na voltooiing van de zoveelste ‘Media en Entertainment-opleiding’ staan in de markt.
Je vergroot je kansen op een carrière veel meer door persoonlijke talenten en authentieke karaktereigenschappen, dan door een veel te breed en versnipperd onderwijslandschap, noch the Voice of Holland.”
Patrick Bemelmans, Head of School Media en Entertainment Management
“Er wordt veel geschreven en geroepen over studies als Media en Entertainment Management (MEM). Het zouden pretstudies zijn en je krijgt er nooit een baan mee.
Hoog tijd dus om voor eens en altijd af te rekenen met deze mythe. Ons hele moderne bestaan is doordrenkt met media. We kijken heel veel televisie, lezen kranten en tijdschriften, luisteren radio, maken veel gebruik van internet, bellen mobiel en zijn dol op games en goede apps. Het lijkt allemaal vanzelfsprekend en het is niet weg te denken uit ons bestaan maar achter al deze media schuilt een leger van hoog opgeleide professionals die ervoor zorgen dat deze branche veel bijdraagt aan onze economie.
Die bijdrage is niet gering. In de eerste helft van 2012 werd er in Nederland ongeveer 2 miljard euro aan media besteed. Wereldwijd hebben we het over ongeveer 500 miljard euro op jaarbasis en de verwachting is dat dit nog behoorlijk zal groeien.
Dat is de wereld waar Stenden de studenten van MEM voor klaarstoomt. We leiden je niet op om films te maken, artikelen te schrijven of apps te programmeren maar we leren je hoe je mediaproducten in de markt kunt zetten en hoe je bedrijven kunt adviseren over hun media – en communicatiestrategie.
Om dat te kunnen doen moet je heel wat in je mars hebben. Je moet in staat zijn om producten te beoordelen op hun marktwaarde, je moet commercieel kunnen denken en dat alles in een omgeving die bol staat van de technologie en waar er steeds weer nieuwe mogelijkheden bijkomen.
Mooi verhaal dit, maar krijg je er dan ook een baan mee? Ja natuurlijk en hele leuke banen ook. Alleen vind je er niet veel in Noord Nederland en zul je bereid moeten zijn om naar het Westen te verhuizen. Uiteraard begin je ook in deze sector niet als topmanager en zal je hard moeten werken om een mooie carrière te krijgen. Maar het kan wel en dat zien we bij onze alumni die inmiddels doorgegroeid zijn naar mooie functies en dagelijks bewijzen dat het Stenden MEMdiploma deuren opent.
Een kleine greep uit hun functies; producer bij 3FM, accountmanager bij Sanoma, Senior consultant bij Lost Boys International, New Media Officer bij Shimano Europe, Brandmanager bij HUB uitgevers, Producer bij Talpa, Online marketeer bij Friks.
En je uiteindelijke doel is een baan zoals die van Matthias Scholten, directeur Content van RTL of Wilbert Mutsaers, zendercoördinator van 3FM. Toppers in de Nederlandse media die onze opleiding adviseren of we onze studenten wel goed voorbereiden op hun latere baan.”
Door Froukje Bouma