OpmerkelijkStuderen

#Welke hogeschool twittert het lekkerst?

Het fenomeen “Social Media” is het razendsnel groeiende medium waar zelfs je seniele oma van 96 van gehoord heeft. Het is een verzamelnaam waarbij de gebruikers zelf de waarde van de website creëren en niet een redactie, denk bijvoorbeeld aan een Facebook-pagina, een Twitter-account en random #hashtags. De drie hogescholen in Leeuwarden zijn allemaal met Social Media bezig, maar hoe intensief? Het is natuurlijk wel de eerste indruk of hét communicatiemedium naar de (potentiële) studenten toe. Wij gingen intensief op onderzoek uit op het wereldwijde web!

Stenden Hogeschool
“Voor Jan Lul op vrijdagochtend zo vroeg m’n bed uit voor een hoorcollege dat niet doorgaat” – X was bij Stenden University. Het is waar, studenten van Stenden laten graag zien dat ze weer op school zijn en checken het meest in op hun favoriete hogeschool. Het aantal likes is niet om over naar huis te schrijven gezien de vele afdelingen in andere steden, dit in tegenstelling tot NHL Hogeschool en Hogeschool Van Hall Larentein. Een Stenden Be Like en Spotted: Stenden mocht uiteraard niet ontbreken in een concept waar de meest herkenbare situaties worden geplaatst en gezocht wordt naar die ene knappe studiebol op het Studielandschap. Op LinkedIn doet Stenden goede zaken door zo’n 11.000 volgers te hebben. Dat zorgt voor sterke, zakelijke connecties. Op Twitter-gebied is er sprake van veel retweets van gastsprekers, studenten en leraren. Daaruit blijkt een gebrek creativiteit, maar ook aan diversiteit. Handig account om te volgen is het ELO-account van Stenden dat je met alle laatste info over de ELO-werkplek bombardeert of vragen beantwoordt.

NHL Hogeschool
Veel Facebook- en Twitter-verkeer van deze hogeschool in deze dagen die in het teken staan van het aankomende collegejaar. De focus ligt op nieuwe studenten en late beslissers. Niet alleen naar buiten, maar ook intern zeer actief en dat zorgt voor veel duidelijkheid bij hun eigen studenten. De likes blijven op een niveau van rond de 3000 steken: het meest van alle hogescholen, maar je redt er helaas geen zeehondje mee van de knuppeldood. Op LinkedIn een overweldigende 27.000 volgers met enorm sterke alumni: netwerken geblazen! Daarnaast is NHL Hogeschool Be Like origineler en grappiger dan die van Stenden of die van Van Hall, want die heeft er geen.

Hogeschool Van Hall Larenstein
Ook de studenten van Van Hall Larenstein zijn niet zo “grutsk” op hun aanwezigheid op de hogeschool als die van Stenden: rond de 1600 check-in’s. Een nette 2500 likes zorgt toch voor een ruime, tweede plaats in de ranglijst. Onvindbaar op Facebook: de Van Hall Be Like of Spotted. Geen gevallen van “dat is zó typisch Van Hall” of “wie was die sexy boy in het lab gisteren, die met dat lieve lachje”? Op Twitter-gebied zeer weinig tweets, maar wel zeer interessante onderwerpen wat betreft onderzoeksresultaten van studenten of deelname aan verschillende competities in het hele land. Zonde!

 Het eindoordeel
Statistisch gezien heeft elke hogeschool wel een puntje waarmee ze boven de rest uitsteken. Stenden staat fier bovenaan wat betreft check-in’s en dat duidt op veel sympathie vanuit de studenten. De 27.000 volgers van NHL op LinkedIn zorgt voor een enorm sterk netwerk en Van Hall steekt erboven uit wat betreft hun inhoudelijk sterke en baanbrekende onderzoeksresultaten. Helaas kan er maar één de winnaar zijn, en dat is…. *creëert beeld en geluid van tromgeroffel, confetti en champagne* NHL HOGESCHOOL! Jullie gaan ervandoor met dé Social Media-prijs van de drie hogescholen in Leeuwarden. Van harte gefeliciteerd #congratulations #felicidados #eerste #hashtag

Door Jordi van den Bosch

 

 

 

 

 

Show More

Related Articles

Geef een reactie

Back to top button
Close
Close