ActueelInterviewLeeuwardenOpmerkelijkStudentenlevenStuderenVan alles

Leeuwarder Studenten verdeeld over online College

Het niveau keldert enorm

Het schooljaar is net begonnen en vrijwel iedereen studeert nog vanuit huis. Dat bevalt niet iedereen even goed. “Als je hebt ingelogd, kun je daarna net zo goed weer gaan slapen.”

Je studiejaar starten tijdens een pandemie. Het gaat allemaal net wat anders dan normaal. Wekenlang online colleges volgen, zittend de Amsterdamse Kroegmedley meezingen in de Ouwe Stoep of je studiestartweek beginnen met een online escaperoom. Tsja. Studenten in Leeuwarden maken het allemaal mee. Iedereen doet natuurlijk zijn best om er wat van te maken in deze vreemde tijd. Opleidingsinstituten ook. Dat snappen we allemaal wel. Maar goed geprobeerd is nog niet meteen goed gedaan.

NIVEAUOPLEIDINGEN KELDERT

Zo is Mark – niet zijn echte naam – ondertussen helemaal klaar met de online lessen. De derdejaarsstudent Hotel Management zit vanaf eind maart al thuis te studeren. “Na zo’n lange tijd van online studeren is mijn motivatie compleet verdwenen,” zegt hij. “Er is ook weinig stimulans om erbij te blijven. Als de les om half negen begint log je in en kun je daarna bij wijze van spreken weer gaan slapen.”

“Soms doe ik mooi mijn oortjes in en begin dan de dag, terwijl de les door gaat,” geeft hij toe. “Dan zet ik koffie, zit buiten te kletsen met de buurvrouw en als ik mijn naam hoor ren ik even naar mijn laptop om in te checken. Niks aan de hand.”

Wie dacht dat Mark de enige is: mooi niet. “Er zijn zelfs studenten die hun studie even stilzetten en dan – met alleen herkansingen – alsnog het semester halen. De online toetsen zijn toch veel makkelijker gemaakt en het is supereenvoudig om te spieken. Echt te bizar voor woorden. Het niveau van onze opleiding keldert zo enorm. Ik zou gemotiveerder zijn als ik de helft van mijn studiegeld terug zou krijgen, want dit is niks.”

Tweedejaars Hotello Ashley volgt nu een module met alleen maar online lessen. “Ik heb twee tot drie dagen online college,” zegt ze, en dat werkt vrij demotiverend. Het is saai. Soms meeten we daarom buiten school
in kleine studiegroepen. Zo heb je toch nog een beetje contact en kun je elkaar helpen. Het zou mooi zijn als we op school ook weer wat meer contacturen krijgen, want op deze manier zit er niet zoveel verschil tussen de vakantie en zoals het nu gaat. Beide keren zit ik thuis.”

DOCENTEN MISSEN OFFLINE CONTACT OOK

Zo af en toe bedrijven we hier nog wel eens iets dat op journalistiek lijkt en dus vroegen we NHL Stenden om een reactie. Die zeggen middels een mailtje het volgende:

“Docenten van NHL Stenden missen het offline contact ook met studenten. Docenten staan het liefst in de klas en werken liever op school in ateliers met onze studenten samen dan dat ze via een scherm lesgeven. Er worden elke week nieuwe interactieve vormen van online lessen ontwikkeld om het onderwijs aantrekkelijk te maken en studenten aangehaakt te houden. Ideaal is het niet, maar de kwaliteit blijft op peil.
Voor – en niet onverminderd tijdens – de coronacrisis, nemen we studenten die bij ons aangeven zorgen te hebben.

TOETSEN ZIJN NET ZO MAKKELIJK

“Er zullen altijd studenten zijn die hun toetsen willen halen door middel van fraude, offline of online,” zegt NHL Stenden verder. “Daarvoor nemen we maatregelen, ook voor de online toetsing. Studenten die proberen te frauderen, pikken we er geregeld uit. Toetsen zijn online niet makkelijker dan offline.” Oftewel, bij NHL Stenden vinden ze het allemaal ook gewoon niet leuk, vinden ze dat de kwaliteit van het onderwijs wél op peil blijft en denken ze dat frauderen iets van alle tijden is.

ONLINE LESSEN BIEDEN OOK VRIJHEID

Niet iedereen is overigens zo gedemotiveerd als Mark en Ashley. Vierdejaarsstudent Communication en Multimediadesign Piter vindt het wel best zoals het nu gaat. “Door de online lessen heb ik meer vrijheid en kan ik gewoon zelfstandig bezig gaan,” zegt hij. “Soms wijden we voor fysieke lessen uit naar alternatieve locaties zoals de dorpstuin in Snakkerburen en het Leger des Heils. Dat ik verder vier dagen per week online les heb, werkt voor mij juist heel goed.”

Daphne (24) sluit zich daarbij aan. De vierdejaarsstudent Social Work heeft wel vrede met de online situatie. “Je bent wel sneller afgeleid, maar ik vind dat school goed op de omstandigheden inspeelt.”

Show More

Related Articles

Geef een reactie

Back to top button
Close
Close