Persoonlijk

Van chipspack naar sixpack, deel #3

Er was eens een personal trainer (afgelopen mei nog uitgeroeptoeterd tot de beste van Leeuwarden!) en een ontevreden (want ietwat mollig) redactielid van dit prachtige blaadje. Samen heetten ze Sven en Eline. Eline wilde graag van chipspack naar sixpack, maar Eline at ook graag chocola. Het liefst iedere dag. Helaas voor Eline: for nothing comes the sun up. En dus moest ze aan de bak. Met Sven, die PT van Ursus. Inmiddels zijn we ruim vijf maanden verder en is het tijd voor de grote ontknoping: hoe ziet Eline er nu uit en heeft ze haar doelen behaald?

“Wat doe je?”, vraagt m’n moeder, terwijl ik in de keuken m’n food preppings voor de volgende dag doe (jep, ik ben 24 jaar en een boomerangkind: google die eerst maar even). “Ik maak een rode bietensalade voor morgen, mam. Lekker met rucola melange en geitenkaas en walnootjes.” “Je wordt dun”, krijg ik als antwoord. “Anders had je nog wel van die ronde bovenbenen, net als je moeder. Dat is er nu helemaal vanaf. Zonde.” En stiekem glimlachend loopt ze de keuken weer uit. M’n moeder heeft gelijk: ik ben inderdaad afgevallen. Dat zie je wel toch, op de voor en na foto’s? Die konden je vast niet zijn ontgaan hier zo. Ook al nieuwsgierig hoeveel ik kwijt ben? Ik durf te wedden van wel, maar ik laat je nog heel even in spanning. 😉

Rond is ook een vorm
Want natuurlijk ben ik niet alleen maar afgevallen (Sven zou me van leksum geven met tien extra push-ups als ik nu alleen daarmee op de proppen zou komen). Er is namelijk zoveel meer met m’n lichaam gebeurd. Maar echt! Oké, okeeeee: het is me niet gelukt om met m’n stalen buikspieren de detectoren op het vliegveld af te laten gaan. Want ja euh, rond is ook nog steeds een vorm. En daarbij: dat lukt niemand met een soortgelijk figuur in vijf maanden tijd. Tenzij je nooit, maar dan ook nooit meer chips, taart en verse chocolate chip cookies van de Appie (alleen als ze nog een beetje warm zijn en de witte stukjes chocola smelten AHHHH) eet. Bijkomend gevolg zou dan zijn: geen vrienden (of van die healthy skinny quinoa bitches), de godganse dag hangry zijn en de rest van je fucking saaie leven nee moeten zeggen tegen al het suikergoed wat God in het jaar roest al lang verboden had moeten hebben. Lijkt mij in ieder geval echt drie keer niks.

Hard work pays off: de resultaten!
Anyway, we staan er weer: half in m’n blote tokus, maar nu wel een stuk gelukkiger met “me eigen” dan op de foto’s van een paar maanden terug! Sinds 1 januari – ik geloof in goede voornemens, ja, laat me… – ben ik veel bewuster met m’n voeding omgegaan. Niet meer ’s avonds even een chippie of in een vreetbui een reep Milka Oreo chocolade naar binnen werken, nee. Ik neem nu met meer regelmaat m’n tussendoortjes, die tegenwoordig ook veel meer uit groenten en fruit bestaan. En ja, dat betekent bijvoorbeeld ook de taart en winegums van collega’s weigeren. Wel zijn deze laatste altijd super lief en geïnteresseerd geweest, waarvoor tige dank! Drie keer per week rond 08:00 uur in de gym staan, is dan ook niet niks… Afvallen en gezonder leven kan alleen als je je voeding aanpast en minimaal drie keer per week sport. Daarnaast heb ik de Fitbit Charge 2 gekocht, waarmee ik onder andere kan checken hoe ik slaap (wat super belangrijk is in dit proces!) en of ik wel in de buurt van 10.000 stappen per dag kom. Ook echt een aanrader en motivatie. Maar genoeg geluld: tijd voor de resultaten!

voor1

 Toen:
74,4 kg
BMI: 24,8
Vetpercentage: 33,4%
Omvang: 79,5 cm

 

 

 

 

 

IMG_8048Nu:
66,7 kg
BMI: 22,6
Vetpercentage: 27,0%
Omvang: 71,0 cm

 

 

 

 

 

Holy shit! -7,7 kg. Dus het kan!

Door de mosterd en weer terug
“Hee Eline, hoe gaat het? Spierpijn? :p” Spontaan een appje van Sven. Eens in de zoveel tijd wist Sven dat de laatste training behoorlijk pittig was geweest en hij me, zoals hij het zelf zou zeggen, “flink door de mosterd heeft gehaald”. Maar het loont. Dankzij Sven ben ik m’n doelen voorbijgestreefd en zit ik veel beter in m’n vel dan een halfjaar geleden. Ik heb me aangemeld voor de Mud Masters in Biddinghuizen en doe in het najaar mee aan twee hardloopwedstrijden. Sven: dankjewel. Voor de biljoenste keer inmiddels, maar conclusie: een personal trainer is echt een aanrader! Loop gerust eens binnen bij Ursus en zeg dat je via de Leeuwarder Studentenkrant komt: Sven en zijn collega’s zitten graag met je om de bokszak om te kijken hoe ze jou kunnen helpen je doelen te bereiken. Je hoeft echt niet drie keer per week personal training te doen (want: arme studenten, I feel you), maar voor een halfuurtje personal training per week ben je ook al welkom. Zo kun je de rest van je trainingen zelf doen. You got this! #fitgirl #fitboy

Hoe nu verder?
Na bijna een halfjaar met een personal trainer te hebben getraind, is het de bedoeling dat ik nu op eigen houtje verder ga. Super spannend, want nu is er niemand in de sportschool die op mij wacht. Maar, ik heb meer structuur in m’n voeding gevonden (ontbijt – tussendoortje 1 – lunch – tussendoortje 2 – avondeten – en dan vaak nog een bakje kwark) en ik ben onwijs gemotiveerd om zo door te gaan. Volgende doel: op naar de 65 kg, en misschien ooit die sixpack. Zeg nooit nooit.

IMG_7953 IMG_7898

 

Door: Eline van der Meulen
Foto’s: Niels Remigius

Show More

Related Articles

Geef een reactie

Check dit ook

Close
Close