HandigPersoonlijk

VAN CHIPSPACK NAAR SIXPACK, deel #2

Zo, dat was dat: de eerste twee en een halve maand personal training bij sportcentrum Ursus zitten erop. Hoppa! De vorige keer introduceerde Eline Sven, haar nu-niet-meer-zo-nieuwe personal trainer, en zou ze aan den lijve gaan ondervinden hoe het is om je levensstijl compleet om te gooien. Tijd voor een update! Hoe bevalt het? Wat is er tot nu toe gebeurd om Eline van chipspack naar sixpack te helpen? En nu de zomer met rasse schreden nadert: welke oefeningen kun je na een lange dag vol saaie colleges thuis doen, zonder PT?

Sven the man, hoe gaat het? Met mij, bedoel ik?
“Haha, heel goed! We lopen op schema. De vorige keer hadden we immers gezegd dat je ongeveer een halve kilo per week zou kunnen afvallen en dat lukt. Echte cijfers bewaren we voor de volgende en tevens laatste keer, dus we moeten de lezers nog heel even in spanning houden. Het belangrijkste is in ieder geval dat we niet te snel gaan, want dat is niet gezond.”

En hoe doe ik het zonder m’n dagelijkse stukje chocola? Want dat was me wat, hè.
“Nou, poeh. Het verbaast me echt hoe goed dat gaat. Ik had verwacht dat je nog wel regelmatig chocola zou eten, maar je bent nu van dagelijks een stukje chocola naar alleen nog maar chocola in het weekend gegaan. Ook de rest van je voedingspatroon is heel erg veranderd. Er is veel meer structuur en balans.”

Kun je iets vertellen over hoe je mij het leven de afgelopen periode zuur hebt gemaakt?
“Weet je nog dat we ’t over het vergroten van je fysieke belastbaarheid hebben gehad? Daar zijn we voornamelijk in de eerste periode mee bezig geweest. Al je banden, spieren en pezen heb ik laten wennen aan een stukje weerstand, zodat we in de tweede periode de intensiteit konden verhogen. We legden de basis voor de training waar we nu staan. In de tweede periode zijn we meer bezig geweest met krachttraining en hebben we het calorieverbruik vergroot.”

We zitten nu op de helft en the best is yet to come, zegt men altijd. Wat heb je voor mij in petto?
“De afgelopen weken waren – met veel intensieve oefeningen achter elkaar – behoorlijk intens. Daarom nemen we nu weer een beetje gas terug, zodat je lichaam kan herstellen van de krachttraining. Dat laatste, krachttraining, kan ik trouwens iedere student adviseren die weinig tijd heeft: train bijvoorbeeld met je eigen lichaamsgewicht door push-ups, squats en sit-ups te doen en door jezelf op te trekken. Je bent veel sterker dan je denkt!”

Wat kunnen studenten thuis zelf doen? Minderen met alcohol en chips is natuurlijk niets nieuws, maar wat als je weinig tijd hebt?
“Daar heb ik – speciaal voor de Leeuwarder Studentenkrant – een leuke reeks oefeningen voor gemaakt. Je hebt nodig: een euromunt, handdoek, stopwatch en een flesje water. Gooi je kop, dan pak je de eerste oefening uit de linkerkolom. Gooi je munt, dan pak je de eerste oefening uit de rechterkolom. En zo gooi je na de eerste keer nog zeven keer een muntje op. Kop? Eerste kolom. Munt? Tweede kolom. Kan bijna niet mis gaan!

Sets: 1-4
Tijd: 1 minuut per oefening
Variatie: kop of munt per oefening

KOP
Prisoner squats
Push-ups – small
High knee run
Table pull ups (wijde greep)
Mountain climbers
Jack knife sit-up
Side lunges
Hoover/plank

MUNT
Overhead lunges
Push-ups – breed
Jumping jacks
Table pull ups (smalle greep)
Burpees
Russian twist
Wall squat
Superman – alternated

Blijft natuurlijk de vraag: hoe vind ik eigenlijk zelf dat het gaat? Nou, echt vet goed! Ik voel me sterker, fitter en energieker, en dit is in de cijfertjes (die we echt nog even bewaren voor deel #3 in de Van Chipspack naar Sixpack-reeks) terug te zien. Wat me wel vies tegenvalt, is iedere maandag-, woensdag- en vrijdagochtend om 08:00 uur in de gym staan. Omdat ik niet in Leeuwarden woon, moet ik mezelf dus drie keer per week rond 06:00 uur uit bed slepen. Nu pas kom ik erachter hoe belangrijk een goede nachtrust voor je is! Naast het vroege opstaan, zijn er ook een paar oefeningen waar ik niet bepaald blij van word. Sven, het ligt niet aan jou maar aan mij, maar holy guacamoly… Battle ropes, burpees en squat jumps, ik moet gewoon een beetje janken als ik er te lang aan denk. Die zijn echt thunderkut.

Gelukkig wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Zo houdt Sven bijvoorbeeld het aantal repetities van een oefening bij, wat betekent dat ik me goed kan focussen op datgene waar ik op dat moment mee bezig ben. Daarnaast let Sven op mijn houding en geeft hij me waar nodig aanwijzingen om die te verbeteren. En dan nog even over m’n voeding: eerlijk is eerlijk, het is niet makkelijk om je hele eetpatroon om te gooien. Food prepping (dus ’s avonds alvast je worteltjes, komkommer en tomaatjes choppen) helpt een boel, en voor jezelf bijhouden wat je eet ook. Fajah Lourens-praktijken doen we niet aan, maar wel is mijn dagelijkse caloriebehoefte een paar honderd kilocalorieën omlaag gegaan. Voor mij – maar dit is dus heel persoonlijk – betekent dit dat ik momenteel rond de 1.550 kilocalorieën per dag binnen krijg.

En dan nog even dit, zet ’m meteen in je agenda: op maandagavond 10 april gaan we rond 20:00 uur live op onze eigen Leeuwarder Studentenkrant Facebookpagina! Sven en Eline zitten dan klaar om al je vragen over sport, personal training en voeding enzo te beantwoorden.

Door: Eline van der Meulen
Foto’s: Tini Groen

Show More

Related Articles

Geef een reactie

Check dit ook

Close
Close