ActueelLeeuwardenStuderen

Brenda de Zwaan is de leukste docent van Leeuwarden

Hierbij bekronen wij Brenda de Zwaan (Hogere Hotelschool, Stenden Hogeschool) tot Docent van het Jaar 2014-2015! Met een aanzienlijk aantal stemmen stak Brenda met kop en schouders boven de concurrentie uit. Maar niet alleen Brenda, nee, ook Stephanie Siersma (Leraar Wiskunde, NHL Hogeschool) bleek – na het sluiten van de digitale stembus – precies even populair! Een ex aequo* dus, voor het eerst in de 2-jarige historie van onze Docent van het Jaar-verkiezing. Met precies hetzelfde aantal stemmen vonden wij dat Brenda en Stephanie het allebei verdienen om even flink in de spotlight te staan. Maar zoals Henny Huisman al zingt: er kan er maar één de winnaar zijn! En daarom onderwierpen wij beide aan een heuse Leeuwarder Studentenkrant Docent van het Jaar-verkiezing-test. * ex ae·quo (bijwoord) 1 (bij wedstrijden e.d.) gelijk Wie is de beste hogeschooldocent van Leeuwarden? Het antwoord op die vraag blijkt nog niet zo simpel, met een achterban die twee docenten even goed vinden. Nood breekt wet, en daarom moeten beide docenten (figuurlijk) met de billen bloot voor onze redactie, met een docenten-basic-vaardigheden-test. Zie hier de uitslag van de drie testen: Wie kan het snelst foutloos een 30 vragen tellende multiple choice-toets nakijken? Brenda: 38,56 seconden Stephanie: 53,11 seconden Toelichting: Stephanie heeft bij het nakijken ook nog een cijfer berekend (volgens haar heeft de betreffende imaginary student een 5,5 gehaald) en een ‘goed gedaan!’ genoteerd, maar was zonder deze docenten-service ook al een aantal seconden langzamer dan Brenda. Wie kan binnen 2 minuten zoveel mogelijk namen uit een smoelenboek onthouden Brenda: 12 van de 24 goed Stephanie: 11 van de 24 goed Wie weet in een mini-college van 5 minuten een complex onderwerp uit haar vakgebied zo goed mogelijk uit te leggen?

Brenda Onderwerp: alcoholische fermentatie in wijn Stephanie Onderwerp: de sinus
interactie 2 sterren 4 sterren
begrijpelijk uitleggen 4 sterren 4,5 sterren
humor 4,5 sterren 2 sterren
enthousiasme 4 sterren 4 sterren
totaal gemiddeld 3,6 sterren 3,6 sterren

Conclusie: Tijdens het mini-college is het appels met peren vergelijken tussen beide docenten (of beter gezegd: wijnflessen met geodriehoeken). Beide docenten zijn zeer, zeer enthousiast en weten een complex onderwerp heel helder over te brengen, met metaforen en voorbeelden uit de praktijk (tip voor andere docenten!). Brenda gooit alleen nog een vleugje humor door de wijnmaterie. Stephanie zoekt daarentegen de interactie met de proefstudent (lees: de betreffende redacteur, red.) meer op.  Daarom kunnen we zeggen dat beide docenten gelijkwaardig zijn qua didactische skills. En Brenda, ben je verrast? “Nou, ik wist wel dat ik genomineerd was. Dat had ik in de krant gelezen en ik heb online een lijstje gezien. Maar dat ik nu mede de beste docent ben van alle hogescholen in Leeuwarden, dat vind ik best wel leuk eigenlijk. Daar had ik nog niet zo over nagedacht. Maar ik ben geen borstklopper hoor. Ik ben – even denken – onvervalst bescheiden blij.” Heb je nog campagne gevoerd om stemmen te winnen? “Ja, maar dat vind ik eigenlijk niet zo chique van mezelf. Ik heb een paar keer een bericht van jullie gedeeld op Facebook. Maar dan niet zo van: ‘ik ben genomineerd’. Heb eerst mijn collega’s getagd en daarna mezelf nummer 6 genoemd.” “Soms bel ik wel eens een student op: ‘Ben je nog brak van gisteravond? Neem maar een aspirientje en dan zie ik je over 10 minuten’” Waarom denk je dat jij zo populair bent onder je studenten? “Ik denk dat ik heel betrokken ben bij hen. Ik geef studenten altijd een hand als ze binnenkomen en probeer hun namen en verhalen te onthouden. Ik wil zorgen voor een veilige en prettige sfeer waar wisselwerking is en studenten zich erkend voelen. Soms bel ik zelfs wel eens een student op die te laat is. Dan zeg ik: “Ben je nog brak van gisteravond? Neem maar een aspirientje en dan zie ik je over 10 minuten.” En dan komt ie ook. Mijn moederskills gebruik ik dan een beetje. En ik probeer laagdrempelig te zijn. Studenten helpen, maar wel zo dat ze op eigen benen kunnen staan.” Wat is de kracht van jouw lessen? “Sommige collega’s zeggen wel eens: ‘Jij hebt makkelijk praten, jij hebt wijn. Beetje mensen paaien met slokjes wijn.’ Maar je kunt zo’n wijnles zo suf maken als je zelf wilt. Wijndocenten voor mij hadden het alleen over de scheikundige samenstelling van wijn. Ik wil interactie, dingen makkelijk uitleggen, de boel levendig maken.” Wat vind je het mooist aan lesgeven? “Op korte termijn: als studenten geïnteresseerde vragen stellen. Gelijkgestemd zijn. En op langere termijn: als ik ze zie groeien van schaapachtige 17-jarigen, die voor het eerst zoenen en dronken worden, en na vier jaar als een echte man of vrouw hun diploma ophalen. Dat houdt mij op de been. Oh, dat klinkt wel wat zwaar.” Wilde je altijd al docent worden? “Nee, ik wilde eigenlijk actrice worden. Ik volgde een drama-opleiding, maar dat werd écht een drama. Rare opdrachten kregen we. ‘Doe een blinddoek om, kleed je uit en loop rond door de ruimte.’ Nu denk ik: wat dom. Na een jaar ben ik gestopt en in de top van de horeca gaan werken. Ik wil mijn kennis nogal graag delen, ben een beetje moralistisch ook, dus wilde uiteindelijk wijnjuf worden.” Wat is het gekste dat je zelf ooit hebt gedaan als student? “Ik was eigenlijk best wel braaf. Maar ik heb tijdens mijn drama-opleiding met Rik, een hele leuke homo, een winkelwagen meegenomen uit de supermarkt van de V&D. Daar zat ik in en Rik duwde mij. Door de Doelesteeg, we crossten de hele stad door. Waarom? Ja, weet ik veel. Ik heb ook nog een foto van mij op dat paard. Dronken ben ik maar één keer geweest in mijn leven. Ik lust wel wijn hoor, ben geen pausin. Maar ik heb wel een imago hoog te houden. Dat klinkt misschien een beetje suf voor jullie krant, maar als vrouwelijke wijnjuf lallend door de stad, dat kan echt niet.” Wil je ooit nog iets anders doen dan lesgeven? “Goeie vraag. Nou, een grote supermarktketen vroeg mij laatst een wijnles te geven aan haar medewerkers, zodat zij ook echt verstand van wijn zouden krijgen. Ik gaf ze toen een boodschappenlijstje: zoek de goedkoopste wijn uit Duitsland op. Hoe smaakt die dan, fris? Zoet? Zo gaat een klant namelijk ook door de supermarkt heen. Die supermarktmedewerkers zijn een hele andere doelgroep en dat vind ik ook heel leuk.” Tot slot: wie is jouw Docent van het Jaar? “Elena Cavagnaro, een collega. Zij is bescheiden en een harde werker. En ze is integer. Zo plant ze altijd een boom als ze naar haar thuisland Italië reist. Ze is nooit te laat met feedback. Practices what she preaches: deadline is deadline. En zij is naast inhoudsdeskundig in haar vakgebied, de hardware, ook een mens die de student kan motiveren en steunen, de software.” Brenda is helemaal bezeten van wijn en wil dat graag met de wereld delen. Zit je niet in haar collegebanken (of kun je er niet genoeg van krijgen), maar wil je wel genieten van haar über-enthousiaste wijnverhalen? Kijk dan eens in een vrij (tussen)uurtje op http://bdezwaan.blogspot.nl! __________   Naam: Stephanie Siersma Leeftijd: 38 jaar Werkzaam bij: Leraar Wiskunde en Toegepaste Wiskunde Thuissituatie: woont samen met Frans, twee stiefdochters Opvallendste hobby: YouTube-filmpjes kijken van Britain’s Got Talent. Google maar eens op ‘Dalon Scott’ en ‘Bubbles’, een playbackende aap die Michael Jackson-liedjes zingt. Zo grappig!”) Wat vind je van je nominatie en gedeelde winst, Stephanie? “Ik ben heel erg trots en sowieso verrast. Zoiets verwacht je gewoon niet! Ik werk ook maar twee dagen op de NHL en ook nog niet zo gek lang. Ik kwam er ook bij toeval achter dat ik was genomineerd. Maar ik vind het echt helemaal te gek. En ik ben ook heel nieuwsgierig wie mij heeft genomineerd!” Wat heb je gedaan om stemmen te krijgen? “Ik geef ook nog drie dagen in de week les in Groningen. Mijn Zernike-klas daar heeft meegeholpen. En ik heb mijn Whatsapp-groepje met studenten ingeschakeld om te vragen of ze wisten wie mij had genomineerd. Zij hebben mijn nominatie weer in hun eigen groep gegooid. En natuurlijk mijn familie hè? Mijn ouders, broertje.” Wat maakt jou zo geliefd onder je studenten, denk je? “Deze vraag had ik wel verwacht natuurlijk. Nou, ik ben enthousiast over het vak. En ik denk dat ik dichtbij mijn studenten sta, benaderbaar ben. Ik ben aardig goed in uitleggen, doe daar ook veel moeite voor. En ik geniet ook van dingen uitleggen. Verder ben ik niet iemand die zegt: ‘Ik heb van 13.00 tot 16.00 uur college en daarna is het klaar’. Studenten kunnen altijd bij me aankloppen voor extra uitleg. Soms ietsjes te veel. Dan zeg ik tegen mijn vriend: ‘Ik denk dat het volgende week rustiger wordt hoor!’ Maar dat gebeurt nooit.” Wat is de kracht van jouw lessen? “Ik snap goed wat een student niet snapt. Misschien wel omdat ik zelf niet een enorme wiskundeknobbel heb. Het komt me niet allemaal aanwaaien. Ik kan de denkstappen die studenten maken daarom goed volgen, en weet waar het kan stokken. Daar kun je je uitleg op aanpassen. Verder bereid ik me goed voor en zet ik studenten graag zelf aan het werk. Mijn lessen moeten leuk en nuttig zijn.” “Ik zeg vaak tegen mijn vriend: ‘volgende week is het rustiger hoor!’ Maar dat gebeurt nooit” Wilde je altijd al docent worden? “Nee. Ik studeerde eerst geneeskunde. Nou, eigenlijk, heel eerlijk gezegd, ben ik begonnen met Biological Sciences in Engeland. Maar daar heb ik niet zo hard gestudeerd, wel heel hard gefeest. Geneeskunde daarna ging niet zo goed. Toen heb ik een hele tijd in een boekhandel gewerkt en ging ik bijles in wiskunde geven. Mijn vriend kwam op een gegeven moment thuis met inschrijfformulieren voor docent Wiskunde en ik dacht: dit is het! Maar het zit wel in de familie hoor. Mijn opa en oom zijn ook docent. Wat vind je het mooist aan lesgeven? “Meerdere dingen. Als een leerling eerst iets niet snapt, maar dan ineens het kwartje valt, dat is zó’n gaaf moment! En zien dat studenten zelf fanatiek bezig zijn, gegrepen worden, dat vind ik mooi.” Wat voor studententijd heb je zelf gehad? “In Engeland heb ik een leuke studententijd gehad. Gehockeyd en gefeest, niet zoveel gestudeerd. Iets geks wat ik heb gedaan? Even nadenken hoor. Moet niet te snel antwoorden, want ik flap er zomaar iets uit. Oké, ik weet wel wat. Op een avond hebben ik en mijn vriendinnen een keer de sleutel van de Martinitoren weten te bemachtigen. Toen hebben we stiekem bovenop de toren wijntjes gedronken en Franse kaas zitten eten. Prachtig uitzicht over de stad!” Last but not least: wie zou volgens jou de titel Docent van het Jaar verdienen? “Dédé de Haan, een collega van Leraar Wiskunde. Zij is echt een fantastische docent. Ze denkt ongelooflijk na over didactiek en kan 1001 dingen doen. Ongelooflijk veel en allemaal fantastisch goed. Ondertussen is ze betrokken en pakt ze dingen aan die geregeld moeten worden. Een voorbeeld voor mij!”   Top-10 Docenten van het Jaar 1. Brenda de Zwaan – International Hospitality Management (Stenden Hogeschool) 2. Stephanie Siersma – Leraar Wiskunde (NHL Hogeschool) 3. Peter Huig – Leisure Management (Stenden Hogeschool) 4. Geert Truijen – Milieukunde (Hogeschool Van Hall Larenstein) 5. Martin Frensel – Bestuurskunde-Overheidsmanagement (NHL Hogeschool) 6. Mark van Driel – Leisure Management (Stenden Hogeschool) 7. Tjeerd Draaisma – Leisure Management (Stenden Hogeschool) 8. Francois Perreau – Kust- en Zeemanagement (Hogeschool Van Hall Larenstein) 9. Ido de Jong – Accountancy (NHL Hogeschool) 10. Ritsko van Vliet – Communicatie (NHL Hogeschool) Eervolle vermelding Een hele grote eervolle vermelding gaat naar de op twee na beste docent van Leeuwarden: Peter Huig (Leisure Management, Stenden Hogeschool). Peter was heel ernstig ziek in de periode van de Docent van het Jaar-verkiezing. Om hem een hart onder de riem te steken, heeft de decaan van Leisure Management campagne gevoerd voor Peter. Dit heeft hem een mooie derde plek opgeleverd. Verdrietig genoeg is Peter heel kortgeleden overleden. Onze oprechte condoleances voor al zijn dierbaren! Froukje en Janneke uit onze redactie hebben beide colleges gehad van Peter: Froukje en Janneke uit onze redactie hebben beide colleges gehad van Peter: Janneke: “Als inmiddels derdejaars student Leisure Management heb ik veel te maken gehad met Peter. Een bijzondere man, waar veel studiegenoten wel ‘iets’ mee hadden. Hij was er altijd als je hulp nodig had, hoe vervelend je ook tegen hem had gedaan. Peter was altijd positief en vrolijk, tevens een leraar waar alles bij mocht en kon. Peter was voor mij, en met mij velen, een leraar met een gouden hart.” Froukje: “Peter was één van de meest betrokken docenten die ik kende: als je hem nodig had, dan deed hij alles voor je. Soms zei hij wel eens iets té veel voor, daar kon hij zelf dan ook smakelijk om lachen. Peter was altijd vrolijk, wist een brug te slaan tussen studenten en docenten en ik vind het vreselijk verdrietig dat hij er nu niet meer is.” Door: Sanne Plantinga // Fotografie: Lucas Kemper

Show More

Related Articles

Geef een reactie

Check Also
Close
Back to top button
Close
Close